Sekrety poliglotów
Udostępnień

Od czego zacząć naukę języka

Udostępnień

Czy pamiętasz swoją pierwszą lekcję języka obcego?

Jakich słów się uczyłeś?

Większość kursów zaczyna się od wprowadzenia kilku zwrotów grzecznościowych i zdań w stylu “Nazywam się XYZ. Jestem Polakiem. Mieszkam w Warszawie”.

Ale czy to właściwe podejście?

Moim zdaniem do tematu należy podejść na dwa sposoby i zacząć od: poznania tych słów i konstrukcji gramatycznych, które:

  • pojawiają się w języku najczęściej
  • przydadzą nam się w sytuacjach, które spodziewamy się napotkać na drodze

Powiedzmy, że uczysz się angielskiego, bo chcesz wykorzystać ten język w podróżach. Jak często będziesz się przedstawiać i opowiadać, skąd pochodzisz w czasie zagranicznego wyjazdu?

Wyobraź sobie też, że używasz tych zdań na lekcji w szkole, do której chodzisz razem ze znajomymi. Wszyscy pochodzicie z tego samego miasta i wiecie, jak się nazywacie. Rozpoczęcie nauki angielskiego od tego rodzaju zdań będzie po prostu nudne. Nikt z was nie będzie zaciekawiony odpowiedziami znajomych, bo będzie je znał dużo wcześniej.

Tego rodzaju podejście mogłoby się sprawdzić w szkole językowej, do której trafiają osoby z różnych krajów czy miast. Wówczas umiejętność opowiedzenia w kilku słowach o sobie ma sens.

Czego zatem uczyć się na początek?

Niezależnie od tego, jakie sytuacje napotkasz na drodze, zacznij od poznania podstaw języka, czyli podstawowego zasobu 100-200 słów, które będą się przewijały niemal w każdym zdaniu. Dodaj do tego podstawowe konstrukcje gramatyczne.

W poprzednim artykule “Jak zacząć myśleć w języku obcym” obiecałem dać małą podpowiedź, o jakie konstrukcje chodzi.

Oto najważniejsze z nich:

Kluczowe słowa:

  • ja, pan/pani, on, ona => na początek pomiń zaimki rzeczowne w liczbie mnogiej; zacznij także od formy pan/pani, o ile istnieje ona w języku obcym (np. “usted” po hiszpańsku, “Sie” po niemiecku, “vous” po francusku), gdyż to jej w większości przypadków będziesz używać
  • mój, pana/pani, jego, jej
  • słowa “wytrychy”, które zastępują dowolne słowo: to (np. “widzę to”), tam, tutaj, tak (“w ten sposób”), ktoś, coś, nic, wszystko, nigdy, zawsze, wszyscy, nikt
  • podstawowe zaimki pytające: kto?, co?, kiedy?, gdzie?, ile?, jak?, dlaczego?
  • słówka dotyczące czasu: teraz, dzisiaj, później, wczoraj
  • inne słówka typu: tak, nie
  • podstawowe łączniki zdań: bo, ale, i, więc
  • liczby od 1 do 5

Czasowniki:

  • Czasowniki są kluczowe w języku. Jeśli będziesz używać ich w połączeniu ze słowami kluczowymi, nie będą ci praktycznie potrzebne rzeczowniki
  • Zacznij od poznania następujących form
    • skup się na formach liczby pojedynczej w następującej kolejności: 1) ja, 2) pan/pani, 3) on/ona
  • Naucz się używania następujących czasów i form (w nawiasie przykłady):
    • czas teraźniejszy wyrażający coś, co dzieje się ogólnie (ja robię, I do, yo hago)
    • czas przeszły dotyczący tego, co wydarzyło się wczoraj (ja robiłem, I did, yo hice)
    • czas przyszły (jeśli są dwie formy, zacznij od prostszej): (zrobię, I will do, yo voy a hacer)
    • czas teraźniejszy dotyczący tego, co dzieje się w tej chwili (ja robię, I am doing, yo estoy haciendo)
  • Opanuj świetnie wszystkie formy kluczowych czasowników (często bardzo nieregularnych):
    • być
    • mieć
    • robić
    • iść/jechać
    • czasowników modalnych:
      • móc
      • musieć
      • chcieć
  • Naucz się używania poszczególnych czasowników w pytaniach i przeczeniach, a także w połączeniu ze słowami kluczowymi takimi jak: “to”, “mnie”, “panu” itp.

Rzeczowniki:

  • Tutaj wybór zależy przede wszystkim od tego, gdzie i w jakim celu będziesz używać języka. Jeśli przewidujesz, że będziesz potrzebował go w czasie podróży, opanuj:
    • nazwy członków rodziny, z którymi będziesz podróżować
    • nazwy napojów i posiłków, które będziesz zamawiać
    • nazwy podstawowych przedmiotów potrzebnych w podróży np. paszport, klucze, bilet, pieniądze
    • nazwy miejsc np. restauracja, lotnisko, sklep itp.
    • nazwy środków transportu np. autobus, taksówka.
    • dodaj dość często używane słowa związane z czasem: czas, moment, sekunda, minuta, godzina, dzień, tydzień, miesiąc, rano, popołudnie, wieczór, noc
  • Jeśli nie wiesz, jakich słów potrzebujesz, wyobraź sobie rozmowę w języku polskim. Jakich słów użyjesz? To ich właśnie będziesz potrzebować

Przymiotniki:

  • Będą ci de facto potrzebne tylko i wyłącznie wtedy, gdy będziesz chciał wyrazić jakąś opinię lub swoje zdanie. Skup się na nich, gdy będziesz mieć już w podręcznym arsenale trochę rzeczowników. Zacznij od tych najczęstszych:
    • ogólne: dobry, zły, nowy, stary, duży, mały
    • wyrażające stany twojego ciała: zmęczony, chory, a także formy odpowiadające słowom głodny i spragniony
    • wyrażające emocje: szczęśliwy, smutny, zadowolony
    • jeśli zamierzasz kupować ubrania możesz poznać podstawowe kolory

Pamiętaj jednak o najważniejszej zasadzie

Nie ucz się słówek wyrwanych z kontekstu. Jak być może pamiętasz z mojej wypowiedzi w programie “The Brain – Genialny Umysł”, najlepszy sposób na naukę słownictwa to uczenie się całych zdań.

Masz już gotowe instrukcje…

Na pewno wiesz już, w nauce którego języka je zastosujesz.

A zatem do dzieła!

Trzymam za ciebie kciuki.

O autorze Konrad Jerzak vel Dobosz

Autor książki "Sekrety poliglotów", poliglota, uczestnik programu "The Brain - Genialny umysł", w którym był testowany ze znajomości 14 języków obcych; jeden z organizatorów warsztatów językowych odbywających się od 2014 r. w Polsce.

  • gosia09090 pisze:

    Warto się zapisać do szkoły językowej, dzięki temu materiał można opanować po kolei, nie zastanawiając się od czego zacząć. Ja chodzę do szkoły XXXXX i bardzo podobają mi się ich metody nauki oraz atmosfera jaka tam panuje. Dzięki temu z chęcią jeżdżę na zajęcia.

    • Konrad Jerzak vel Dobosz Konrad Jerzak vel Dobosz pisze:

      Wykasowałem z komentarza nazwę szkoły, bo widzę niestety, że szkoły muszą się promować w ten sposób tzn. na zasadzie marketingu szeptanego, gdzie osoby wrzucają komentarze, że niby uczą się tu i tu, i to takie super. Z praktyki niestety wiem, że w szkołach wszystko zależy od nauczyciela. Jeśli on wie, jak uczyć (a nie każdy to potrafi), to kurs jest fajny i posuwa nas do przodu. Ale dużym minusem jest to, że kurs wymaga pojawiania się o określonych godzinach i rzadko kiedy motywuje do pracy własnej. W efekcie ludzie często nie pojawiają się na zajęciach, a jako że nie pracują w domu, stoją w miejscu. Czas to wreszcie zmienić i dlatego zachęcam do brania udziału w moich kursach 🙂 Można się uczyć w domu i osiągać naprawdę super postępy.

  • Close
    >